6 akupunkturpunkter for en bedre hukommelse

6 akupunkturpunkter der kan give dig en bedre hukommelse.

Mange mennesker lider af dårlig hukommelse, demens af forskellig slags, Alzheimers, voldsom stress og lignende. Og så er der dem af os, der bare nogle gange skal have lidt hjælp, fordi vi ikke kan huske hvor vi har lagt bilnøglen, om katten nu også fik mad og hvad ungerne hedder.

(Er der ikke andre end mig, der har en virkelig dårlig hukommelse, bytter rundt på navnene og den slags?? Altså jeg er kun 42, skal nok lige nævnes…)

billede, blog, hukommelse, elfving akupunktur, www.elfvingakupunktur.dk, behandling, randers

Akupunktur er virkelig effektivt til på forskellig måde at styrke hukommelsen, såvel som din evne til at tænke mere klart og fokusere. Både fordi den rolige dog intensive behandling får dig helt ned i et andet gear, men også fordi behandlingen skræddersyes til netop dine behov og kropslige ubalancer.

Men der er også særlige organer og meridianer, som alle har indflydelse på din hukommelse (eller mangel på samme).

Milten har indflydelse på din korttidshukommelse, koncentration og din evne til at tænke analytisk. Dette er altså et særligt vigtigt organ/meridian for dig som studerer og går til eksamen.
Nyren har ansvaret for din korttidshukommelse og hvordan du optager information. Hjertet har indflydelse på din langtidshukommelse og hvor hurtig og effektiv du er til at (gen-)vinde adgang til den information du har lagret i hjernen.

I den kinesiske medicin – fremover kalder jeg den TCM – er Shen eller ’sjælen’ dét som beskytter din bevidsthed, følelser og tanker. Forstyrrelser i Shen (hvilket ikke er en sjældenhed på disse breddegradder) vil derfor manifestere sig som søvnløshed, angst, uro, manglende evne til at fokusere, glemsomhed og dårlig hukommelse og uklar tankevirksomhed.

Hvad kan man så gøre ved det?

I løbet af resten af dette indlæg vil jeg præsentere dig for 6 akupunkturpunkter, som er gode til at få rettet op på den dårlige hukommelse. Hvis du ikke lige har mulighed for, at komme til behandling, så kan du “hjemmebehandle” punkterne med akupressur (presse på punkterne med dine fingerspidser) istedet.

Den bedste rækkefølge er at starte ved det mest ’sydlige’ punkt. Altså det som er længst nede mod fødderne – og derefter arbejde sig opad, i samme rækkefølge som jeg nævner dem her.
Behandl punkterne bilateralt – altså begge sider af kroppen – og hold presset i ca 30 sekunder på hvert punkt. De sidste punkter (DU20 og Si Shen Cong) befinder sig midt ovenpå hovedet  og er derfor naturligvis ikke bilateralt. Ved at lave denne lille behandlingsserie et par gange jævnt fordelt henover dagen, vil du øge din hukommelse. Og hvem har ikke brug for det?

Nå… Lad os komme igang. Første punkt er:

NYRE 1

Nyremeridianen starter her – under foden – med Nyre 1 og løber så hele vejen op til kravebenet og ender med Nyre 27.
Dette punkt under foden kan være meget følsomt at nålebehandle, hvorfor nogle akupunktører vælger udelukkende at bruge akupressur på dette punkt.

Punktet findes på fodsålen imellem 2. og 3. mellemfodsknogle. En 1/3 af afstanden fra ’svømmehuden’ imellem tæerne til det bagerste af hælen.

 

Billede nyre 1, www.camillaelfving.dk

 

Hjerte 7

Billede blog Hjerte 7, www.camillaelfving.dk, Elfving Akupunktur
Billede af Hjerte 7

Lånt fra “The Manual of Acupuncture” af Peter Deadman

Lunge 7

Billede blog, www.camillaelfving.dk, Lunge 7, Elfving Akupunktur
Billede af Lunge 7

Lånt fra “The Manual of Acupuncture” af Peter Deadman

Kredsløb 6

Billede blog, www.camillaelfving.dk, Elfving Akupunktur, Kredsløb 6
Billede Kredsløb 6

Lånt fra “The Manual of Acupuncture” af Peter Deadman

DU20

Billede blog, www.camillaelfving.dk, Elfving Akupunktur, Du20
Billede Du20

Lånt fra “The Manual of Acupuncture” af Peter Deadman

Si Shen Cong

Også kaldet ‘De 4 søstre’.

Billede blog, www.camillaelfving.dk, Elfving Akupunktur, Si Shen Cong
Billede af Si Shen Cong, De 4 Søstre,

Lånt fra “The Manual of Acupuncture” af Peter Deadman

Hvad kan du selv gøre?

Menneskets formidable hukommelse er  noget af dét der adskiller os fra alle de andre dyrearter. Men den kan altså godt blive svækket og derfor er det vigtigt, at du også holder dén muskel i form og ikke kun dem i kroppen.

Det kan du gøre ved at løse forskellige former for opgaver som f.eks krydsord, sudoku, Mahjong mm. og helt almindelig læsning er også godt.

Hvis du er til det lidt mere avancerede, så er kropslige øvelser som det helt almindelige kravl rigtig godt, fordi det kræver at du bevæger dine lemmer på kryds og dermed styrker forbindelsen imellem de to hjernehalvdele. Dette er fordelagtigt ift. det analytiske arbejde og opgaveløsning. Og altså en god supplerende øvelse til nålebehandling af milten.

Ro og hvile er også nødvendig for at opretholde en sund hjerne – og dermed hukommelse. Får du for lidt søvn, ro og hvile er du under stress. Og stressramte kan nok nikke genkendende til netop hukommelsessvigt, som et af symptomerne på stress.

Så pas godt på dig selv og din hjerne.

Leave a Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *